انجمن علمی علوم سیاسی

(هم‌اندیشی و هم‌افزایی طلاب علوم سیاسی اسلامی)

کتاب کشف الأسرار امام خمینی ره

کشف الاسرار کتابی است که امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی در پاسخ به رساله‌ای 38 صفحه‌ای از علی اکبر حکمی‌زاده با عنوان "اسرار هزار ساله" نوشتند. این رساله که در ۳۸ صفحه در سال ۱۳۲۲ هجری شمسی منتشر شد به مذهب تشیع به شدت تاخته بود و حرف‌های فرقه وهابیت را به ضمیمه تبلیغات سؤ علیه روحانیان که آن روزها بازارشان داغ بود، در این رساله آورده بود و در حقیقت رساله‌ای بود در ترویج وهابیت. این رساله از طرف دیگر همسو با صحبت‌های احمد کسروی بود و نیز به حمایت از رضاخان که دشمن روحانیان بود می‌پرداخت.
امام پس از مشاهده این جزوه انحرافی دو ماه‏‎ ‎‏درس‌های خود را تعطیل نمودند تا در اسرع وقت پاسخی مناسب برای آن فراهم و‏‎ ‎‏از حریم اسلام و روحانیت و تشیع دفاع نمایند. ‏‏ کشف الاسرار در سال 1323 هجری شمسی یعنی دو سال پس از عزل رضاخان از سلطنت نوشته شد. این کتاب‏‏ اولین بار در سال 1323 و‏‎ ‎‏چاپ سوم آن در سال 1327 در 334 صفحه توسط کتابفروشی علمیه اسلامیه‏‎ ‎‏تهران انجام شد.
امام خمینی(ره) همیشه حامی حفظ وحدت مسلمانان بود، اما در عین حال، بیان‌ کردن بطلان عقاید وهابیان و خرافاتی را که آنان قائل‌اند، جایز می‌دانستند و کتاب "کشف الاسرار" در همین راستا بود. در ضمن امام خمینی(ره) بیان مبانی تشیع و استدلال بر حقانیت این مذهب را هم به طوری که اختلاف انگیز نباشد جایز، بلکه لازم می‌دانستند.
 
کتاب فوق که اثری است سیاسی، عقیدتی و اجتماعی دو سال پس از عزل رضاخان از سلطنت نوشته شده است. امام خمینی(ره) در این اثر به شبهات و تبلیغات ضد دینی و ضد روحانی "رساله اسرار هزار ساله" پاسخ گفته و به استناد حقایق تاریخی و ضمن طرح و نقد آراء فلاسفه یونان قدیم، فلاسفه اسلام و فلاسفه معاصر غرب، بر حقانیت تشیع و نقش سازنده روحانیت اسلام تأکید ورزیده است.
در همین کتاب اندیشه حکومت اسلامی و ولایت فقیه در عصر غیبت مطرح شده است و به تفصیل سیاست‌های ضد ملی و لائیک رضاخان و همفکران او در ممالک اسلامی(در آن زمان) افشا شده است. این کتاب مورد استقبال قرار می‌گیرد بارها تجدید چاپ می‌شود.
این کتاب نه تنها در دفاع از عقاید شیعه نوشته شده بلکه مایه‌های اندیشه سیاسی امام قدس سره را نیز در بر دارد، ایشان بعدها با توفیق الهی توانست جمهوری اسلامی را بر پایه همان چیزی که در آن کتاب آمده بود، پایه گذاری کند.
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی